Home  
|
  Welkom  
|
  Route  |  Reisverslag  |  Foto's  
|
  Film  
|
  Info  
|
  Contact
 

Zondag 7 september


IJslands weer, Amerikaanse auto’s en Hollandse kneuterigheid

Overzicht Volgende dag

Het is 10.00 uur als we de deur achter ons dicht trekken en we naar het station lopen. De vakantie is begonnen! IJsland is onze bestemming. Om geheel in stemming te komen, het weer in IJsland is immers vaak niet zo goed, verlaten we Nederland met regen en na amper 3 uurtjes vliegen landen we op Keflavik airport.

We worden opgewacht door een medewerker van J&S Car Rental die met een bordje staat met onze namen erop. Hij verwelkomt ons met de woorden; ‘Welcome in Iceland, unfortunately, the weather is very bad at the moment.’ Dit alles in één zin is me een beetje te veel van het goede en na één blik naar buiten weet ik genoeg... Het regent pijpenstelen en alsof dat nog niet voldoende is staat er een onwijs harde wind. Tsja, IJsland, hè..?

Eenmaal in de auto richting verhuurbedrijf vertellen we wat onze route wordt (rondje IJsland tegen de klok in), maar dit wordt ons meteen al afgeraden i.v.m. het weer. We kunnen beter eerst naar het noorden gaan, want daar zou het beter moeten zijn. Thuis in NL hadden we dit ook al overwogen, want we hadden al gezien dat het zuiden heel veel regen te verwerken kreeg. Onze planning wordt dus ter plekke, meteen de eerste dag, al rigoreus omgegooid. Tussen de regels door wordt ons verder verteld dat de Dodge Ram klaar staat, 4,7 liter V 8. Martijn en ik kijken elkaar verbaasd aan. We hadden toch een Mitsubishi L 200 gereserveerd? Maar volgens de medewerker is de Dodge veel ruimer en is ie eigenlijk duurder dus hebben we zelfs mazzel! Jaaaa... maar de Dodge is niet handgeschakeld (Martijn houdt niet zo van automaten) en rijdt zo ongeveer 1 op 4,5 terwijl de L 200 zuiniger zou moeten zijn. Uiteindelijk gaan we toch akkoord met de Dodge, maar als we eenmaal bij de loods beland zijn schrik ik me een ongeluk; wat een gevaarte! Het dak is omhoog gedraaid en ik heb het idee dat we met een flatgebouw op pad moeten gaan. Van de ergste schrik bekomen krijgen we instructies en even later gaan we dan op pad. In de regen en de wind.

De Dodge blijkt een echte Amerikaanse wagen; groot, log, een echte slurpbak (we zien de benzinemeter ter plekke dalen) en er komt een beetje een suf geluid van de motor af. ‘Een beetje ouwelullerig,’ aldus Martijn, die meer van de sportieve auto’s is met de eveneens sportieve geluidjes. Maar ach, bij een sportieve auto hoort natuurlijk ook weer een sportief rijgedrag en ik geloof niet dat ik het zo erg vind dat we nu in IJsland met zo’n logge Amerikaanse slee opgescheept zitten… We zoeken vervolgens de dichtsbijzijnde bonus supermarkt op en slaan wat drank en eten in voor de komende dagen. We rijden richting Pingvellir, waar we willen overnachten, maar aangezien we de volgende dag de Kjölur route (F 35) door het binnenland willen rijden naar het noorden rijden we nog wat verder door. We besluiten dus te gaan overnachten op een veldje (alias camping) bij Geysir, waar nog 2 andere eenzame tentjes staan. Gelukkig regent het hier niet meer en ook de wind is minder hard. We maken het bed op en geven onze spullen een plaatsje, wat overigens niet echt meevalt in zo’n klein ‘hokje’. Spullen waar we geen raad mee weten worden zonder pardon op de achterbank van de auto gegooid. Opgeruimd staat netjes.

 

Overzicht Volgende dag